Varkensvlees
is goed mits...
Waarom eten de joden eigenlijk geen
varkensvlees, dat toch duidelijk beter is dan schapenvlees? Waarom heeft Mozes hun
dat verboden? Wij Romeinen verstaan de kunst om het vlees van varkens goed
klaar te maken, we eten het en wij worden ouder dan de joden. Ik denk dat de
goede Mozes met dat verbod een grap met het volk heeft uitgehaald. Hij was in
alle Egyptische mysteriën ingewijd en heeft goed ingezien dat zijn stamgenoten
in Egypte louter varkens zijn geworden, en wij Romeinen maken daar grapjes over
en zeggen: Mozes heeft ingezien dat dit volk tot de allerlaagste diepte van
vuiligheid is vervallen, en om te zorgen dat het niet nog vuiler wordt mag het
geen varkensvlees eten, omdat het toch al vuiler was dan het smerigste varken.
En ik denk dat Mozes helemaal gelijk had; want dat volk in Egypte dacht aan
niets anders dan aan één stuk door te vreten. Er was tenslotte geen enkel dier
meer veilig voor hun vraatzucht. Maar Mozes, die immers zelf een jood was, had
erbarmen met dit volk en had voor alles regels opgesteld om dit volk tot zijn
vroegere gezondheid en nuchterheid terug te brengen; want hij, die in alle
Egyptische wetenschappen en geheimen ingewijd was, was zich heel goed bewust
wat hij moest doen om zijn in ieder opzicht aan lager wal geraakte volk in alle
opzichten te redden, en hij maakte dus ook een voorschrift over wat het wel en
niet mocht eten. In Egypte was, zoals al eerder opgemerkt, geen dier veilig
voor hun vraatzucht, alle soorten vogels in de lucht, alle soorten dieren op
de Aarde en alle soorten dieren van de zee liepen gevaar, terwijl de oude
Israëlieten en ook de oude Egyptenaren niets anders tot zich namen dan alleen
het vlees van koeien, kalveren, ossen en stieren, kippen, lammeren en geiten,
enkele soorten goede vis, brood en wijn, en daar volkomen gezond bij bleven.
Als de oude Egyptenaren en ook de oude Hebreeërs net als wij Romeinen geweten hadden
hoe je varkensvlees moet klaarmaken, dat het de lichamelijke gezondheid niet
schaadt, evenals het vlees van verschillende andere vogels en ook dieren, zoals
herten, reeën, gazellen en hazen, dan zouden ze daar ook gezond bij gebleven
zijn, evenals wij.
Maar Mozes was, wat zijn opvoeding betreft, een
Egyptenaar en heeft dus ook bij zijn volk, nadat hij het uit de klauwen van de
Farao gered had, een lijst met voedingsmiddelen ingevoerd, die aan het hof van
de Farao, waar hij geleefd had en opgevoed was, algemeen gebruikelijk was. Hij
heeft die lijst met voedingsmiddelen, onder ons gezegd, mijn beste,
wonderbaarlijke vriend, weliswaar een goddelijk tintje gegeven, omdat hijzelf
in zeer nauwe verbinding met de Godheid zou hebben gestaan, en hij zei zelfs,
dat iemand zich ook wat zijn ziel betreft, zou verontreinigen als hij ander
voedsel tot zich zou nemen dan hij voorgeschreven had. Dat heeft hij
waarschijnlijk gedaan om zijn volk des te bestendiger nuchter te houden; maar
toch was hij er daarna in de Arabische woestijn meer dan veertig jaar druk
mee, eer hij het volk zover had geschoold dat het alleen bij deze
voorgeschreven spijzen bleef. Maar daarmee had hij echt niet veel gewonnen,
zoals wij Romeinen dat beoordelen; want hij had het volk te sterk en te streng
gewend aan het houden van de uiterlijke normen en hij heeft het doen geloven,
dat men ten aanzien van een uiterst reine, goede en almachtige Godheid al
helemaal genoeg gedaan had als men alleen de uiterlijke wetten in acht neemt en
ik moet U eerlijk zeggen, mijn beste, wonderbaarlijke Vriend, dat hij zijn volk
daarmee niet een hele, maar slechts een halve weldaad heeft bewezen. De beste
wetten die hij gegeven heeft waren die, waarmee hij het volk weer met zijn God
van Abraham, Isaak en Jacob heeft bekend gemaakt.
Wat echter die zogenaamde lijst met
voedingsmiddelen alsook de oeroude, weer opgefriste besnijdenis betreft, daar
heeft hij naar mijn opvatting niet het beste mee bewerkstelligd; maar hij was
over het algemeen van goede wil en heeft voor zichzelf als bevrijder van dit
volk een eeuwig gedenkteken gevestigd. Maar als hij zijn volk meer met de
wijsheid van de oude Egyptenaren bekend had gemaakt dan hij gedaan heeft, zou
hij daar bij zijn volk een beter doel mee hebben bereikt dan met het verbod
goed toebereid varkensvlees te eten. En ik heb de indruk dat dit ook de oorzaak
er van geweest moet zijn, dat het volk Israël, zoals het in deze huidige tijd
leeft, zo diep gezonken is. Wat voor raad zou U, wonderbaarlijke Meester, de
mensen geven, met betrekking tot de vraag wat een mens al dan niet mag eten?'
Toen zei de Heer: “Het vlees van de
varkens is goed. Maar men moet wel het geslachte dier heel goed leeg bloeden en
vervolgens zeven dagen in zout en azijn met tijmkruiden liggen. Daarna moet
men het uit die marinade halen en het goed met linnen afdrogen, het vervolgens
enkele weken in de rook van goed hout en kruiden ophangen tot het helemaal hard
en volledig droog wordt. Als men het dan wil nuttigen, moet men het van tevoren
koken in een deel water en een deel wijn met tijm en peterselie. Daarmee heeft
men goede en gezonde voeding op tafel; deze dieren moeten evenwel steeds in de
winter worden geslacht. Zoals dat met varkens het geval is, zo moet ook met de
andere onreine dieren worden omgegaan, wil het vlees ervan, bij een matig
gebruik, niet schadelijk zijn voor de mens. Wat evenwel voor de dieren van het
land geldt, geldt ook voor allerlei gevogelte en voor allerhande zeedieren!" (bron: uit Genezing en Gezondheid – Jakob
Lorber GJE-8-hoofdstuk 239)
© www.natuurarts.info